2012 övergår i 2013

Ja, då var det året slut. Blev lite fattigt med inlägg här under sista delen av december, blev för mycket att göra, jobb och paketletande, stress och fixande. Trots det var andra halvan december fin med glöggdrickande, pysselkvällar och framför allt fick jag ledigt en vecka under jul för besök till värmelandet och hann med både uppesittarkväll och tomtebesök.

Dessutom hann jag med att träffa vänner som är hemskt, hemskt mycket saknade här i Stockholmet.  Som alltid när det var dags att åka därifrån sved det lite och på tåget tillbaka snurrade tankar om hurvida jag gjort rätt väl genom att bo och jobba här. Det pendlar fram och tillbaka vad svaret på den frågan är. Oftast känns det ändå rätt att vara här men jag hatar känslan att alltid vara den som ”missade det där” och den som ”inte kunde komma”. Det är nog det. Rädslan för att missa något och det dåliga samvetet för att inte vara där.  Eller bara irritationen över att inte kunna spontan-ses och dricka kaffe utan att behöva planera i flera veckor.

Nu har det gått tre sen vi flyttade hit och jag har fortfarande inte vant mig vid att inte vara på väg någon annanstans och att inte längre tänka att allt är för en kortare period. För den där perioden har ännu inte tagit slut samtidigt som jag fortfarande efter min plats som inte alls känns sådär självklar som jag önskade att den gjorde.

Det jag börjar inse är att den där platsen aldrig kommer att dyka upp, inte bara sådär utan att jag behöver leta efter den och verkligen försöka hitta den och när jag gör det, göra den till min. Det är vad det här året ska handla om.

 

Kommentera

