Monstret gör comeback? del 2

Efter detta påhopp mitt i natten av både spindel och tvestjärt har mitt agg och äckel mot dessa stackars små djur växt till sig rejält. Bättre blir det ju inte heller av att vara tillsammans med en spindelfobiker som helst plötsligt kan ge ifrån sig höga läten och springa iväg, innan jag fattat vad som är problemet hinner ju jag också bli livrädd, skrika utav bara farten och springa efter.

DETÄRENSPINDELUNDERSÄNGEN!

Första gångerna säger man ”jaha, ska jag ta ut den?”… Sen blir det mer ”å nej, då måste jag ta ut den”…och efter det ”Å herregud, vad ska vi göra?”

Igår kväll satt jag i godan ro framför en film och pysslade. Papper och saxar och lim och allt möjligt låg strött lite här och var på golvet och bordet. Plötsligt hör jag ett ”Wooahh” från K, vänder mig om då han sätter sig på sängen och drar upp fötterna från golvet. ”FLYTTAPÅDIGFLYTTAPÅDIG” ”DEN KOMMER MOT DIG!!”

”VAD? Vad är det?” säger jag och ställer mig mitt i rummet…

”JÄTTE-STOR-SPINDEL! Den gick härifrån och den var jättestor, säger han och pekar på en obestämd punkt på golvet och nu gick den under soffan, den var jättestor (andning och ett visst flackande med blicken) DUfårtabortden! säger han bestämt och stirrar på mig.

”Är…är det monstret?” frågar jag och syftar på spindeln för två år sedan som K har börjat kalla för monstret. Han var ju inte ens här då, har inte sett den annat än på foto men naturligtvis har jag berättat i detalj om hur stor den var och att jag fick ta ut den, inte med ett glas som jag brukar utan med en BUNKE för att den var så gigantisk. En degbunke och  en kartong under som flyttransport. Emlan gjorde inte mycket mer än skratta och hade ett visst, ”din lägenhet -din spindel- attityd, när jag skrattgråt hysteriskt och med darrande händer skulle försöka få bunken över spindeln och bad till nått obestämt att den inte skulle springa typ bakom garderoben… Hursomhelst så drar han alltid till med att ”monstret kan komma in” då jag vill ha öppet fönster sent på kvällen.

Tillbaka till gårdagen…

”Näe jag tror inte att det är monstret” säger han, ”men den är stor”

”Hur stor?” frågar jag medan jag sätter på mig skorna, känns bättre med dom på…

”mja..Stor” ”Du får ta bort den!” säger han igen och jag känner att jag kan ana ett visst småleende från honom…

”mm.. jag vet” mumlar jag och böjer mig ner för att se om jag kan se den under soffan. Självklart kan jag inte det då det ligger en massa grejer i vägen… Medan jag skrattar hysteriskt  och samtidigt frågar om riktning och hastighet på spindeln går jag in på toaletten för att hämta skurmoppskvasten.

”VAD GÖR DU? Ska du gå på toaletten NU?”

”nej jag tänkte hämta den här” säger jag och visar upp moppen, har ju skruvat bort själva mopp till golvet grejen för jag tänkte att jag kunde använda själva pinnen till att flytta på  saker under soffan med den så att jag inte riskerar att få spindeln på mig. Ja, jag börjar skjuta undan saker medan K håller utkik om den kommer springande… Jag skjuter lite till.. ”ser du den eller?”

”Näe inte än..”

…..

”NU, DÄÄÄR!!” skriker han och pekar.

Spindeln springer från soffan och ut på golvet och jag efter med glaset… Tills den stannar.

Den bara står där alldeles stilla, stor är den visserligen men inte monstersize. När den står där alldeles utlämnad och jagad blir jag lite nervös och börjar gapskratta. K blir en smula arg ”MEN TA DEN DÅ, FÅNGA DEN! den är ju alldeles stilla nu” jag tycker det är lättare att fånga dem i glaset när de springer istället för att närma sig med det när man tror att dom står stilla och  precis när man tror att man skall lyckas springer dom iväg, blir nervös av vetskapen om att de när som helst kan springa.

”Ta den nu då, springer den under sängen kan den gömma sig vartsomhelst… A! DEN SPRINGER, TA DEN!” och jag tar sats, får glaset över spindeln och med ett papper över släpper jag ut den.

Det var inte monstret den här gången, men han finns därute någonstans…

Kommentera

