God Morgon Söndag

Så blev det söndag igen, skönt att helgen snart är över, att gå upp klockan sju under dessa två dagar är inte riktigt min grej speciellt när man kikar ut och det är frost istället för sol och krokus, men nu sitter jag i alla fall med mitt kaffe, fryser och försöker vakna till. Det har varit ganska fullproppad vecka med mycket jobb under veckan och krångel med internet så det har inte blivit mycket skrivande här.

Men här kommer i alla fall en utvärdering på sånt jag kommit fram till eller funderat på under veckan i form av lista:

– Författaren Marie Hermansson som skriver fantastiskt och som jag väntat på den nya boken som till min glädje trillade ner på konsums lilla postavdelning i ett paket. Nu försöker jag läsa boken långsamt så att den räcker längre men jag oroar mig lite för hennes ålder, när går dom i pension, dom där författarna?

– Om man får rosor och de inte får plats i den trånga lilla vas som är den enda man har, då de flesta sådana saker ligger i en kartong i en annan stad, då är det inte en vidare bra idé att sätta några av dem i en gammal pucko-glasflaska där etiketten  inte går att få bort.

– När man ritat någon/någonting man håller mycket kärt spelar det ingen roll om ramen skulle passa sig bättre som vitmålad eller kanske svart, det var något jag kom fram till efter att ha ritat av de kära, kära katterna som funnits i mitt liv i sjutton år men som jag av någon märklig anledning inte ritat av tidigare (När man är femton är det kanske inte så häftigt att rita av sina katter och hänga upp på väggen, inte när man är 25 heller förmodligen men det kan jag inte bry mig mindre om). Igår satt jag och och valde mellan en vit ram och en guldfärgad. Den vita var finast. Den passade bäst. Men så bytte jag och lade det guldfärgade över och sa högt för mig själv, ”det är KLART att dom ska ha en guldram”. Och så är det ju, när man ritat någon/någonting man håller mycket kärt spelar det ingen roll om ramen skulle passa sig bättre som vitmålad eller kanske svart, det är klart att kitschiga guldramar med ornament passar bäst, det förstår man ju direkt.

– På Jonas Gardells En komikers uppväxt står följande på baksidan: En komikers uppväxt speglar en generations uppväxt i sjuttiotalets svenska förort och är en av de roligaste och samtidigt sorgligaste barndomsskildringarna i modern svensk litteratur.

Då det istället borde stå: Jonas Gardell har i sin ”En komikers Uppväxt”  med sin utlämnande och gripande förmåga fångat tusentals läsare genom att skildra alla generationers uppväxt på ett sant och mycket ärligt sätt.

– Om man jobbar i butik och har 100 trevliga kunder men den 101-de kunden är sur, otrevlig och inte kan bete sig är det denne man kommer komma ihåg när dagen är slut.

-Frysta, blå vindruvor är godare än fryst gröna.

 

Kommentera

