Snö och Sol, skridskor?

Jag vet inte om det är vårsolen men det är så himla fint snö-och-sol väder ute, att jag automatiskt blir sugen på att åka skridskor. Åka iväg i en bil, inpackad i termobyxor och fuskolle med extrasockor och hårda skridskor i knät. Komma till platsen och få hjälp att snöra dessa. Jag var inte en sån som låtsasspelade hockey i tuffa svarta skridskor, jag var en sån som hade vita, med taggar längst fram, men de var inte till för att ta fart eller stanna utan de var till för piruetterna. Naturligtvis. Efter en timme av blandad rädsla för att ramla och stor förtjusning över att ha klarat tre varv i piruetten, efter frusna fingrar och iskalla tår drogs sittunderlag fram och varm choklad ur en termos.

Vill du ha en smörgås? Är du inte lite hungrig? En smörgås?  eller vill du ha en banan? (Hon ville alltid att man skulle vara det eftersom hon bullat upp för tre dagars vilsenhet i skogen ungefär)

Näe men chokladen kan jag ta och dom där mariekexen som du stoppade ner…

Kommentera

