choklad…

såhär i förändringens tid till laktosintoleransen finns det något jag sörjer lite mer än något annat. Choklad. Inte för att jag varit särskilt stor i det innan, jag är mer gelémänniska men såhär när jag inte ens kan impulsköpa lite romerska bågar kanske en biskvi eller ta en snickers sådär i farten blir det lite deppigt. Så därför såhär på min lediga dag tyckte jag att det var dags att baka mitt eget chokladgrejs. 3 dl socker och 2 ägg som vispas, sen blandas 3-4 msk kakao, 2 tsk vaniljsocker, och 150-175 g smält laktosfritt smör och rivet skal av en apelsin. Sist blandas 2 dl mjöl i och sen är det till att smöra en springform och täcka botten med ett tunt lager kokosflingor och i med smeten. In i ugnen ca 15 min och 175 grader, sen bör den vila och svalna en stund och vips har man en kletig kladdkaka som bör avnjutas med vispad laktosfri grädde, kaffe och ett trevligt sällskap.

Kommentera

