Nu är det över

Den där julen alla väntar på och önskar sig till. Den där julen då man ska göra det där som inte blev så bra förra året bättre och komma ihåg det det man glömde förra året. Man ska mysa med glögg framför granen och tända levande ljus lite överallt. Då alla ska samlas och det ska ätas och pratas och bytas klappar.

Jag fick ledigt och åkte hem till värmelandet över jul. Det var härligt att åka tåg dan före dan med alla glada, förväntansfulla människor med julklappspåsar i händerna. När jag kom fram möttes jag av den häroch den årliga tomtefamiljen på hyllan vid öppna spisen  såklartmor hade pyntat och överallt fanns en liten tomte och kikade. Men innan jag kan gå runt och kika på alla pinaler finns det två stycken jag måste hälsa på…Den ståtliga Fräzakatten som för det mesta ligger i sin kattkorg som mer är som en säng och susar. Kliver upp ibland för att kolla läget, om det hänt nått nytt, om någon möbel flyttat på sig och passar på att dricka lite vatten. Kikar ut genom dörren för att se om det har blivit sommar för att sedan vända rakt om och halvspringa lite lätt tillbaka till sin alldeles egna lugna lila vrå.

Den andra man absolut inte ens kan missa att heja på ärDen nyfikna Jojjokatten, som alltid, varje gång man kommer hem har något nytt för sig och som alltid ska vara med på ett hörn. Så fort jag kommer in genom dörren kan jag höra hur hon hoppar ner från bordet för att möta mig och så fort man gör något, vare sig det är packa in paket eller titta på tvn är hon alltid först på plats och vill vara med. Dessutom har hon alltid någon fix idé för sig, just den här gången satt hon på soffans armstöd och solade sig i lampan…inget konstigt med det.

Julaftonen kom hursomhelst och Jojjo (Fräza skulle bli så förnärmad) kläddes naturligtvis upp med röd rosett till dagens ära och efter kalle anka som jag missade sådär med halvt flit bar det iväg med resten av familjen till mormor och morfar där det vankades flera timmar av god mat,  jultomteletande bland grannarna, kina-shack, julgodisätande i mängder, julkappsutdelning och sist men inte minst ris al a malta utan mandel men väl med en okokt makaron.

Dagarna efter följdes av minifödelsedag för mig med vänner och familj samt klippning och tom en liten shoppingtur till närmaste galleria mitt i skogen.

Nöjd åkte jag hem till Stockholm igen och det var den julen.

Kommentera

