julförberedelser 5

Igår efter jobbet gick jag en liten leta-efter-julklappar- runda. Det gick sådär. Jag trodde att jag var bra på att hitta julklappar till de som står mig närmast, jag tycker att jag känner dem men igår efter en stressig dag stod jag där i en galleria, som ett överfullt stall fullt av människor som trängs och småspringer med  färggranna kassar i händerna och svettpärlor i pannan.

Musik spelas lite för högt och det är olika låtar i olika butiker. som en potpurri av musikhistoriens mest glada låtar. När man går förbi butikerna låter det lite såhär: We wish you a merry christmas-santa claus is coming to town-bjällerklang bjällerklang- let it snow let it snow let it snow… och så fortsätter det sådär samtidigt som själva galleriagatan spelar en annan låt, typ hit me baby one more time… så att det hela blir en märklig kombination. samtidigt skriker någon från ett bås VÄSKOR 100 KRONOR! VÄSKOR100 KRONOR! och från ett annat hörs PROVA VÅR  HUDKRÄM och så står där tre personer med en tub i handen och hjälper kunders nariga händer på med salvan.

-Vill du prova vår lotion?                                                                                                             -Näe tack. Men tack ändå. (För trevlig måste man vara, för det är ju faktiskt deras jobb, men tanken på att någon ska smörja in mina händer, knåda mina fingrar känns inte helt bekväm)

Julklapparna då? Jag hittade i alla fall något till några. Men det här med julen är lustigt. Man matas med information, traditioner, bilder och föreställningar om hur det ska vara, vad man ska köpa och hur det ska se ut redan i oktober. Under en längre tid byggs förväntningarna upp, stressen och oron för att inte allt ska bli som man tänkt. Man tänker och funderar, ”det kanske inte är en så bra julklapp ändå, han kanske önskar sig något annat, hon kanske inte blir glad för det här, hur dyrt måste det vara?” och så vidare. Hur lugn och sansad och nöjd man än tänkt och vara så blir det alltid lite jobbigt och lite ångest för att man inte lyckats med det här och det där. Jobbar man i butik blir man nog ännu mer matad genom att man faktiskt ingår i hela julcirkusen med mysiga bilder och dekorationer, med julklappshandlande människor omkring sig och julmusik som spelas på håll.

Jag har en beställning på teckningar inför jul nu, som någon ska ge till någon i julklapp. Det är nog den värsta stressen. Tanken som snurrar är att det måste liksom vara något speciellt, något som jag vet att jag kan åstadkomma, något som…  Vilket har resulterat i att jag inte ens har börjat och att få en beställning utan att göra den är inte okej, så ikväll ska jag lyssna på somrig musik och låtsas att det är juli så kanske allt går lite bättre förhoppningsvis.

Nästa år får alla varsin get.

Kommentera

