julförberedelser 3

Jag hör ofta folk som klagar över att folk är helt galna inför julen med alla förberedelser hit och dit. I Metro var det en liten artikel om en livsmedelsbutik här i krokarna som hade serverat glögg och pepparkakor till kunderna för att fira att det var tre månader kvar till jul, illa eller inte får man tycka som man vill men jag måste erkänna att lite charmigt var det ju. Jag kan riktigt se den där chefen som bara älskar julen och som på morgonen fick världens bästa idé enligt denne själv. På morgonmötet kläcker personen ur sig ”Vore det inte trevligt att bjuda kunderna på glögg och pepparkakor för att fira att det bara är tre månader kvar till julafton?” med en så exalterad blick att personalen direkt, ”ja, jo , men det kanske vi skulle kunna göra….” och sedan det pillemariska leendet när denne packar upp årets första glögg och öppnar den första burken pepparkakor…

Sen klagas det över personer som köper julklappar i augusti för att vara ute i god tid. Ofta håller jag med också: ”ja, det är ju sjukt, flera månader innan…” MEN faktum är, att jag är ju precis likadan, förutom det där med julklappar i augusti då… men pysslet innan tycker jag faktiskt inte är så farligt… och glögg och pepparkakor är väl trevligt att bli bjuden på en helt vanlig dag då man bara ska in och handla lite mjölk… eller?

Kommentera

