Morgonstund har guld i mun

Jag gillar att vakna tidigt när jag är ledig och smyga ut på uteplatsen med kaffe och dator men nu är det på gränsen… Hösten kommer springande och har nästan installerat sig med kylan. Hur ska det gå till vintern? Partytält med en liten eldstad kanske vore nått? Hursomhelst, idag är jag alltså ledig och en liten fågel viskade i mitt öra att Karin Broos, en helt fantastisk konstnär har utställning i Stockholm.  Hon hade tillsammans med sin man, Marc Broos, även han konstnär, Alma Löv museum i Värmland. Alma Löv bestod i deras egna hus på deras tomt där det även fanns (jag tror det var) 16 paviljonger lite utspritt över tomten och en lada där olika konstnärer fick ställa ut. Tyvärr lades denna intressanta idé ner 2010 då det blev för mycket publikintresse.  Jag var där runt 2007-2008 någon gång och det var magiskt och väldigt vackert. Bäst av allt gillade jag att man fick ta en tur i Karin Broos ateljé. Det var lite som att komma hem till någon och titta i deras dagbok. Lite så. Spännande men ändå förbjudet. (Hon var förresten sommarpratare i P1 i år också) Nog om det, men idag blir det i alla fall en tur till Sven- Harrys konstmuseum för Karin Broos målerier!

Kommentera

