God morgon

Såhär ser Stockholm ut idag i alla fall nio på morgonen och trots att jag ska jobba får det gärna hålla i sig, för det känns liksom lättare med allting när det är sol även om det inte är särskilt varmt…  Sista dagen med jobb nu, sen bär det av till efterlängtad resa till värmelandet där bl.a. ett 25- för Emlan med vänner väntar! Härligt!

Det känns som att det var länge sen jag var hemma fast det var det nog inte. Men att bo i en annan stad när vänner och familj bor kvar eller i närheten av den gamla känns lite som att leva på två olika platser samtidigt. Jag får höra och veta vad som händer därborta, håller mig mig liksom uppdaterad samtidigt som jag inte är med om det och här lever jag och har saker för mig som jag berättar om som ingen annan får se eller dela.

Visst kan jag få besök ibland och visst kan jag själv besöka men det är som att det nu finns en linje man inte kommer över. En distans som gör sig påmind och först hade jag väldigt svårt med den där distansen och har det ibland fortfarande, det är kanske därför jag pratar så mycket i telefon. Kan inte riktigt släppa taget och kan inte heller helt ägna mig åt detta nya, fastän det snart har existerat i två år. Men jag blir nog aldrig den där som flyttade och aldrig kommer tillbaka. För jag kommer alltid tillbaka, ibland tar det bara lång tid mellan gångerna och ibland väljer jag att det just ska vara det. För jag vill ju vara med i någon slags vardag, samtidigt som jag har min egen och troligtvis borde ägna ännu mer tid åt den. Ambivalens och kanske en smula förvirring är nog två ord som sammanfattar det hela. För jag vill ha det gamla kvar samtidigt som jag letar efter det där, det där som kanske händer. Det där som jag skulle kunna missa…

Kommentera

