operation smile

Såg en fin dokumentär i onsdags, Drömmar om ett leeende-återkomsten

Operation smile är en insamlingstiftelse som finns i ca 60 länder och som med över 500 volontärer opererat 160 000 barn och ungdomar i U-länder med ansiktsdeformiteter, främst då läpp- käk och gomspalt sedan 1982. Pga att läppen, käken och/eller gommen inte är sluten kan detta leda till att barnen har svårt att äta, tala etc och kanske gömts undan eller själva väljer att göra det. Varje år opereras drygt 15 000 barn, av operation smile utan kostnad för familjen och personalen arbetar utan ersättning.

En operation behöver inte kosta mer än 2400 kronor och tar mindre än en timme, att då se alla dessa barn och ungdomar som haft oturen att födas med detta eller har liknande problem, som har problem med att äta eller tala, inte vill gå till skolan och blir utstötta är fruktansvärt svårt att se då det för barn som föds med läpp- käk och gomspalt i ex Sverige handlar om en kostnadsfri vård med operationer och efterföljning från det att man är tre månader till 19 år. I dokumentären får man följa volontärer, läkare och kirurger på plats som möter ungdomar som snart är vuxna där läppen, käken och gommen fortfarande inte slutits pga att föräldrarna inte har de pengar som behövs. Det är barn som går miste om hela sina barndom och i vissa fall mer än så pga en ansiktsdeformation bara för att de råkar vara födda just där.

Jag sitter och skäms medan jag tittar på dokumentären. Jag är själv född med högersidig läpp- käk och gomspalt och läppen slöts redan när jag var tre månader. Jag har genomgått runt 16-17 operationer och då bör jag nämna att åtminstone 4 har varit rent ”estetiska”. Jag skäms när jag tänker på att jag ville ha en smalare näsa (näsan tenderar att vara ganska bred och ”hängande” pga spalten och för att andningen ska fungera som den ska kan man inte förminska den så mycket på bredden.) När det finns människor som inte ens opererats för att funktionen, äta-prata-andas än och kanske aldrig kommer att bli det samtidigt som jag är så otroligt tacksam för att jag föddes i ett land där jag fått bästa möjliga vård och de operationer som behövdes för att jag ska kunna fungera normalt.

För det är inte bara operationer det handlar om, det är logopeder, tandläkare,  öron- näsa- hals-läkaren som  följer hörselutvecklingen då många barn med LKG har problem med öronen etc. utöver detta följer alla de andra inblandade som sjuksköterskor, narkosläkare, plastikkirurger som jag så många gånger varit så oändligt trött på, trött på alla sjukhusbesök, fotografier som ska tas innan och efter operation, att vakna upp i  ett nattlinne och inte veta hur jag ser ut nu. Sen finns den andra sidan, skolan, kompisar, prata inför folk, träffa människor för första gången,  jobbintervju  m.m. som ofta varit jobbigt och svårt (och kan vara fortfarande). Men  genom att se denna dokumentär kan jag bara inse vilken tur jag faktiskt haft bara genom att vara född just här och att logopeden med sina fåniga ramsor kanske inte var så dum ändå…

dokumentären går på Onsdagar 21.00 på 4.

informationen om är tagen från Operation Smile hemsida

Gå in på http://www.operationsmile.se om du vill läsa mer om organisationen och hur de arbetar

Kommentera

