Tunas mumsmums

Jag är en sån där som skruvar på mig och blir lite obekväm då jag sitter på ett kalas eller ett fik och äter ex, en kaka eller bakelse och mitt sällskap eller någon annan som äter samma sak efter ett tag påpekar ”Åh, vad sött det var, sååå mäktigt det var, jag orkar inte hela…” Just de här fraserna, just för att det är så sött, så mäktigt och så mycket utav det -Just därför är det så gott. Mäktigt och sött är inte negativt för mig så därför tänkte jag dela med mig av mitt allra bästa recept…

Man behöver

  • 2 ägg
  • 3 dl socker
  • 110 g smör
  • 1,5 vetemjöl
  • 2-3 msk kakao
  • 2 tsk vanillinsocker
  • 1 krm salt
  • 100 g mörk eller ljus blockchoklad
  • 100 g vit blockchoklad

Och formar förstås, muffins eller stora bullformar som är min favorit, just nu hade jag inte det och då får det gå bra ändå.

Vispa ägg och socker, vår elvisp är försvunnen så jag använde ballongen.

Blanda mjöl, salt, kakao, vanillinsocker och salt i en annan bunke och rör sen ner i äggsmeten.

Smält smöret och häll över. Rör om till en kletig smet och häll i den hackade mörka (eller om du föredrar) ljusa blockchokladen.

Ta ungefär hälften av den vita chokladen och hacka även den och häll i.

Häll upp i formar (det blir ungefär 12 st om man använder mindre muffinsformar) och in i ugnen på 200 grader (varmluftsugn) i 13 minuter. När de är klara ska de fortfarande vara kladdiga i mitten och där strör du resten av den vita chokladen som du hackat så att den får smälta.

Låt dessa kallna och servera med grädde. Hallon till är överkurs men oslagbart, själv hittade jag vinbär…

Kommentera

